SIGNAT EL COMPROMÍS PER A LA CONNEXIÓ AL CONSORCI D'AIGÜES DE TARRAGONA

19/06/2020

SIGNAT EL COMPROMÍS PER A LA CONNEXIÓ AL CONSORCI D'AIGÜES DE TARRAGONA

La Diputació contribueix a resoldre definitivament la manca d'aigua en 9 municipis de la Conca de Barberà

SIGNAT EL COMPROMÍS AMB EL CONSELL COMARCAL I ELS AJUNTAMENTS DE LES PILES, SANTA COLOMA DE QUERALT, SARRAL, CONESA, SAVALLÀ, LLORACH, PASSANANT, BELLTALL, VALLFOGONA DE RIUCORB I FORÈS PER IMPULSAR-NE LA CONNEXIÓ AL CONSORCI D'AIGÜES DE TARRAGONA

Les mancances greus en matèria de subministrament d’aigua potable en 9 municipis de la Conca de Barberà, ja sigui per la baixa qualitat o per escassetat, s'encaminen cap a una solució definitiva. En aquest sentit, la Diputació de Tarragona, el Consell Comarcal de la Conca de Barberà i els ajuntaments dels municipis afectats (Sarral, Santa Coloma de Queralt, Conesa, les Piles, Savallà del Comtat, Llorac, Passanant i Belltall, Vallfogona de Riucorb i Forès) han signat un protocol per impulsar el projecte d'abastament d'aquestes poblacions mitjançant la connexió al Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT).

En base a aquest protocol, la Diputació prestarà les assistències tècniques necessàries per al correcte desenvolupament de les tres fases del projecte i tramitarà un ajut a favor del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, per a la primera fase. De la seva part, el consell, en representació dels municipis afectats, coordinarà l’execució del projecte, mentre que els ajuntaments sol·licitaran un ajut al Pla d'Acció Municipal (PAM) 2020-2023, per a l’actuació que sigui necessària al seu municipi amb la finalitat de garantir el servei d’abastament d’aigua potable. La Diputació de Tarragona preveu destinar 1M€ en ajuts per a l'abastament en alta (distribució als pobles mitjançant canonades), dels quals 500.000€ s'incorporen en el pressupost actual de la Diputació. A banda, la institució també destinarà ajuts a través del PAM per adequar per al nou subministrament en baixa (des dels dipòsits municipals fins als abonats). Pel que fa a l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), preveu destinar-hi una quantitat encara superior.

L'acord amb el consells i els municipis ha estat rubricat per la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó; el president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, Magí Trullols, i els alcaldes de les respectives poblacions (Jaume Fornés, de Sarral; Ramon Mullerat, de Santa Coloma de Queralt; Rosa Maria Berenguer, de Conesa; Llorenç Montalà, de les Piles; Joan Altimís, de Savallà del Comtat; Jordi Canela, de Llorac; Magí Ninot, de Passanant i Belltall; Francesc Xavier Llobet, de Vallfogona de Riucorb, i Julià Josep Plaza, de Forès). Tots ells han mantingut una trobada telemàtica aquest dimarts al migdia, en la qual també han participat el vicepresident primer de la Diputació, Quim Nin; els diputats Enric Adell i Jordi Cartanyà i la diputada Marta Blanch.

Durant aquesta reunió, que ja havia estat programada per al març passat però que es va haver d'ajornar a causa de la Covid-19, la presidenta de la Diputació ha destacat que "aquest és un projecte molt necessari. A la Diputació entenem que és una prioritat contribuir a solucionar aquesta situació, impensable al segle XXI. Per això, treballem conjuntament amb el consell, amb els municipis i amb l'Agència Catalana de l'Aigua per desencallar aquest problema històric de la Conca de Barberà". En la mateixa línia, el vicepresident primer de la Diputació ha indicat que "Estem fent un pas de gegant en la resolució del problema, avançant cap a una societat del segle XXI, amb una economia verda, amb aprofitament dels recursos naturals i amb vida als nostres pobles". De la seva part, el president del consell comarcal ha assenyalat que "la signatura d'aquest protocol ens permet albirar que el projecte d'abastament d'aigua a la nostra comarca per fi serà una realitat". Segons ha afegit, "aquesta és una demanda bàsica i fonamental, fruit de la voluntat, la legitimitat i exigència i la lluita dels nostres pobles".

El protocol representa el punt de partida per a la resolució d'un problema històric de subministrament d'aigua al nord de la comarca de la Conca de Barberà. En els darrers anys, l’Agència Catalana de l’Aigua ha proposat alternatives d’abastament per resoldre aquestes mancances. La darrera, el 2017, va ser el projecte de connexió al canal Segarra-Garrigues, tot i que finalment es va descartar.